Followers

Tuesday, 12 June 2012

PULUT PANGGANG SERUNDING

As-salam..
Wah wah wahhh pulut panggang uuu..ehh tau tak.."pestime" i buat hehehhe, alhamdulillahh jadikkk, suke suke sukee..kali nih pulut pun lembuttt ajee..beras pulut pemberian dari mak angkat tersayang..mak i nih kalau datang rumah i, macam2 barang dia bawak, cuma pulut nih memang i mintak mak bawakkan..kami anak beranak kalau mak datang seminggu tak payah masak tau hahhaha..jangan tak percaya, mak siap masak macam2 lauk..bawak macam2 barang, termasuk barang dapur hehehe..terima kasih makkkkkkk..dalam hati sayang sangat kat mak i yang seorang nih..alhamdulillah syukur Allah menemukan i dengan beliau. Jom tengok pulut panggang berinti serunding daging dari kelantan pemberian sahabat merangkap jiran jauhku hehehhe.., makasih beb..rasanya dah berbulan2 dalam peti sejuk tu, harini baru di guna pakai..







Bahan2..
300 gm  beras pulut - rendam semalaman
150 gm santan kotak KARA*
50 gm air masak*
1/2 sdk garam halus* - *satukan dan gaul rata
1 mangkuk serunding daging
15 keping daun pisang bersaiz 5x8 inci - layurkan atas api

Cara2nya..


1. Cuci bersih beras pulut, panaskan periuk kukusan, lapikkan daun pisang, kukus beras pulut sehingga matang.
2. Satukan santan, air dan garam dalam bekas, gaul rata, tuang pulut yang telah siap dimasak dan gaul sebati, kukus semula dalam periuk kukusan selama 5 minit. Angkat dan ketepikan.


3. Lapikkan sekeping plastik (ini supaya pulut tidak melekat di tangan), letak 2 sudu besar pulut, ratakan dengan melipat plastik ke atas pulut sehingga leper.




4. Sudukan serunding memanjang begini.


5. Dengan perlahan, tutup serunding dengan pulut dan jadikan bulat2 memanjang.


6. Alihkan pulut yang siap digulung ke atas daun pisang.


7. Gulungkan daun pisang, "stapler"kan pada kedua2 belah, gunting baki daun pisang yang berlebihan.


8. Panggangkan selama 3 minit pada setiap bahagian, siap hidangan petang untuk hari ini, dapat 13 biji.

10 comments:

  1. Replies
    1. insyaallah sedappp sis shahriahh..jom kite makan..

      Delete
  2. Salam Shu.sedapnya pulut panggang.nampak mudah Shu buat...letak serunding dan bakar atas kuali....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm wbt mamasya..
      mmg sedap sis..almaklum la 1st time buat kan heheh, jakun kejap..mula2 mmg nk buat inti kelapa, kemudian belek2 peti sejuk nmpk serunding, so abiskan la mana yg ada dulu kan..bertambah la senang membuatnya sis..

      Delete
  3. Salam Sis..sedap pulut panggang tu..dah lama jugak kite tak buat pulut panggang..rasa tergoda la pulak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm sis rahel..
      mmg sedap sis..lg2 i baru 1st time buat heheh..

      Delete
  4. salam kenal kak,
    nampak cantik dan kemas je pulut panggang ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal kembali sis rohah..
      makasih siss..

      Delete
  5. sy penah mkn kat penang...sedap btol pulut panggang dia,pulut panggang permatang pasir...inti kelapa n udang..pedas2 manis...kalo dkt area selangor nie yg sy tahu kt sek 16 bdr baru bangi...rsa dia same cm sy beli kt penang tu...blh tahan...mantap...kalo tak silap name dia azura pulut panggang...cubalah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh iya..terima kasih atas infonya ya..

      Delete