Followers

Thursday, 14 May 2015

CHOCOLATE BROWNIES 'KEDUT'

Assalamualaikum dan Selamat Pagi Sahabat..
Demam kan..demam apa? Alaa demam brownies kedut-kedut..sana sini nak buat brownies kedut-kedut nih. Sebelum-sebelum nih memang biasa kita buat brownies kan tapi tak la demam macam brownies kedut nih..resepi pun lebih kurang sama juga. Apa yang membuatkannya KEDUT? Siapa boleh jawab sila komen ya..

Baiklah..teruskan celoteh pagi ini. Semnalam bila masuk jer gambar brownies nih kat FB ramai yang minta resepi..rata-rata ramai yang dah tak tahan nak buat hehehe..ada yg inbox..bagi komen nak buat malam nih jugak hahaha..sweet la korang..dah buat brownies nih lagi sweet kan hehehe..

Tapi semalam bukan tak nak update..cuma masa tak mengizinkan..macam hal semalam..kemudian faham-faham la kan..nak masuk gambar lagi..nak pok pek pok pek dengan korang lagi..mana dan masa yang ciput..yer dak yer dak..hihi..

Apa-pa pun i ucapkan jutaan terima kasih pada sahabat Instagram Sis Cik Cek kita yang telah menerai n error resepi ini dan dikongsikan pula oleh sis Ayu kita yang comel tuuu..dan diintai pula oleh iiii hehehhe..itulah kisahnya. Terima kasih buat kalian berdua. Semoga kalain terus menerus dimurahkan rizki..diberi keberkahan didunia dan akhirat. Aminn..

Resepi ini i buat 2 adunan dan i telah jadikan sepenuhnya dalam sukatan gram. Kalau mengikut resepi yang dikongsikan oleh Sis Cik Cek kita melalaui Sis Ayu mereka menggunakan sukatan gram dan cawan. Jadinya untuk lebih mudah bagi i dimasa akan datang i lebih suka dengan sukatan gram. Kepada yang ingin mencuba silakan ya. I telah mendapat keizinan dari pihak mereka berdua melalui sis Ayu. Jom kita tengok..








CHOCOLATE BROWNIES 'KEDUT'

400 gm coklat kompound - potong kasar
150 gm mentega
100 gm gula perang
100 gm gula kastor
4 biji telur
1 sdk perasa vanila
100 gm tepung naik sendiri*
30 gm serbuk koko* - *satukan dan ayak

Cara-caranya..
1. Dalam mangkuk stainless steel, satukan coklat kompound dan mentega. Cairkan adunan dengan kaedah 'double boiler'. Tutup api dan angkat.
2. Dalam mangkuk lain, satukan pula gula perang, gula kastor, telur dan perasa vanila, gaul sebati.
3. Tuang dalam mangkuk adunan coklat dan gaul sehingga kesemua adunan rata dan sebati.
4. Masuk sedikit demi sedikit adunan tepung dan gaul rata.
5. Sediakan loyang bersaiz 10 x 10 inci, lapik kertas minyak dengan melebihkan sehingga paras ketinggian loyang. Ini supaya senang untuk ditarik keluar dari loyang dan oles sedikit mentega.
6. Tuang dalam loyang dan ratakan.
7. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan dengan suhu 160C selama 30 minit atau mengikut kesesuaian oven masing-masing.
8. Tutup suis oven, biarkan brownies dalam oven dengan pintu terbuka selama lebih kurang 15 minit.
9. Keluarkan dan potong mengikut pilihan anda.

Nota :-
- Jika mahu buat separuh adunan gunakan loyang bersaiz 8 x 8 inci.
- Boleh juga guna tepung gandum cuma tambahkan 1/2 sdk serbuk penaik.
- Gunakan mentega dan coklat kompound yang bermutu tinggi untuk mendapatkan rasa yang lebih sedap.
- Boleh juga ditambah kekacang 100 gm jika suka.




54 comments:

  1. mmg sedap sangat la nampak...mau berketul2 masuk mulut nih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAYA PAK,ANTON INGIN BERBAGI CERITA KEPADA KALIAN SEMUA ,dulunya sy seorang guru honor yg hidup susah dan banyak hutan ,krn gaji yg tdk cukup untuk menghidupi ke luarnga sy ,ahirnya sy coba untuk menghubungi AKI MUPENG dan dgn senang hati AKI mau membatu sy untuk memberikan angka hasil ritualnya ,dan angka yg diberikan AKI MUPENG benar-benar terbukti tembus dan saya mengucapkan banyak terimakasih kepada AKI MUPENG yang telah menolong saya dalam kesulitan ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama AKI MUPENG dan dengan senang hati AKI MUPENG mau membantu saya..,ALHAMDULILLAH nomor yang dikasi AKI MUPENG semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi AKI MUPENG DI nomor 0852 9445 0976 atau KLIK DISINI ,INI KISAH NYATA DARI SY TEMAN” ,terima kasih

      Delete
  2. adehhh sedapnya kak shu... tak sabar nak cuba resepi ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai yg dh cuba dan kata sedap. Boleh cuba ya sis..

      Delete
    2. saya pun nak cuba..baru terjumpa resepi kak shu ni..sebelum ni cuba yg jenis chewy..tak keluar kedut dia yg menawan tu.. ;-)

      Delete
  3. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete
  4. Salam, resepi di atas untuk satu adunan menggunakan loyang 10 x 10 inci ya?
    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm wbt..
      Betul sis seperti tertera diatas..

      Delete
    2. assalamu alaikum wr.wb MBAH..
      Saya susi lawati cuma
      ingin mengucapkan terima
      kasih banyak kepada MBAH MIJANG
      atas nomor togelnya
      yang kemaring MBAH kasi
      yaitu 4D alhamdulillah
      itu benar2 tembus MBAH dan
      berkat bantuan MBAH MIJANG
      saya bisa melunasi semua
      hutan2 orang tua saya yang
      ada di Bank BRI dan bukan
      hanya itu MBAH alhamdulillah
      sekarang saya sudah bisa
      membuka usaha sendiri
      untuk mencukupi kebutuhan
      keluarga saya sehari2 itu
      semua berkat bantuan MBAH MIJANG
      sekali lagi makasih banyak yah
      MBAH, yang ingin merubah nasib
      seperti saya hubungi MBH MIJANG
      di No:082-188-463-467 dijamin
      100% tembus dan saya sudah
      membuktikan,nya terima kasih.. ATAU LANGSUNG AJA >>KLIK DISINI LANGSUNG BOCORAN HASIL RITUAL<<<

      Delete
  5. maaf.nak tanya, sukatan gula memang banyak tu ke? sbb saya guna 160gm sahaja da manis. kalau ikot resepi 260gm? thank you

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iya betul..nak kurangkan gula juga boleh..xde masalah..

      Delete
  6. Assalam Sis. Apa yang menjadikan brownie top tu kedutz? Method? Mohon tunjuk ajar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm wbt..
      Gula sis..gula tu jgn sampai larut ya..cukup sebati sahaja..

      Delete
    2. Sis. Saya dah cuba both method. beat gula dn telur sampi gebu dan mix sampai sebati aje. Dedua tak dpt kedut . Huwaaaaa... Nanges...

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Untuk dapatkan kedut tu, masa pukul telur dgn gula jangan lelama, cukup hanya sebati sahaja..insya'allah berkedutlah ia :)

      Delete
    6. Thanks Sis. InsyaAllah saya cuba lagi.

      Delete
    7. betul kata sis Mummy..terima kasih ya jawabkan..lama x masuk blog..

      Delete
  7. kenapa saya buat xjadi kedut2 tu ye??

    ReplyDelete
    Replies
    1. adunan telur dan gula jgn dipukul lama ya..cukup sekadar sebati..jgn biarkan gula larut kerna gula la punca kedut..

      Delete
  8. Salam sis..nak tnya...choc yg dah cair tu kena biarkan sejuk dlu tak sbelum campurkan?
    Tia

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya sis..sejukkn seketika ya..jgn masukkan masa panas2 nti gula akan larut..

      Delete
  9. Ada komen gula 260 gm tp i tngok yntype hnya 100 gm gula brown n 100 gm gula castor n satu lgk ada komen gula n telur dipukul n yr recipe hnya bgitaw satukan gula telur n vanilla n gaul sebati. Anggapan i ialah satukan n kacau sebati bkn pukul hingga sebati.i nak try buat utk dptkan kedutnya..so sis tlg jwp ek my comment nii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu i tgk dok fikir nih..rasanya resepi dlm blog n fb sama jer..

      Betul sis..adunan gula itu jgn dipukul lama..cukup sebati sahaja..jgn biarkan gula larut sbb gula itulah punca sikedut, lagi bagus kalau gunakan gula kastor sepenuhnya..

      Delete
    2. oo..gula tu punca kedut ek..patut la saya buat kelmarin takde kedutnya.. ;-)

      terima kasih atas perkongsian info berguna..

      Delete
  10. Assalamualaikum sis. Utk bakar tu, kita guna api atas bawah ke? Or kita guna api atas atau bwh shj

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tolong jawapkan ya..memandangkan dah 3 kali membuatnya, saya guna api atas & bawah..

      Delete
    2. Sis...ape brand choc compound yg sis guna yer...?

      Delete
    3. Wslm wbt..

      Terima kasih sis Dilah..

      Sis Kiwi, utk choc i guna jenama Le'bourne.

      Delete
  11. Hai sis.. sy nak tanya.. kalau nak buat nutella brownies, coklat compound tu kena kurangkan atau terus tukar totally nutella ye? :D terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi sis..

      Untuk resepi Nutella Brownies cuba sis search resepi ya..i ada buat dulu..

      Delete
  12. Hai sis.. sy nak tanya.. kalau nak buat nutella brownies, coklat compound tu kena kurangkan atau terus tukar totally nutella ye? :D terima kasih..

    ReplyDelete
  13. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini JAMAL ISMAIL seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SALEH yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI SALEH dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon AKI SALEH di 0853-95881177 Untuk yg di luar indon telefon di +62853-95881177, Atau KLIK DISINI
    saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI SALEH saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI Ruslan adalah guru spiritual terkenal di indonesia. Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    ReplyDelete
  14. Salam sis, nak tye lebih baik guna chocolate dark compound atau milk compound?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dark compound lebih sedap drpd milk compound..dark compound lebih asli coklat,pahit n pekat berbanding milk choc yg lebih manis..

      Delete
    2. Dark compound lebih sedap drpd milk compound..dark compound lebih asli coklat,pahit n pekat berbanding milk choc yg lebih manis..

      Delete
    3. Salam.
      Kt rumah ni extra dark compound je, xde dark compound. Jd klau guna extra dark kena modify apa2 ke? Sbb tkut pahit sgt plak

      Delete
  15. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل







    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    ReplyDelete
  16. salam..terima kasih kerana sudi kongsi resepi. saya dah cuba. tapi saya guna gula perang dlm 50g je (tu je stok yang tinggal). Lapik plak guna aluminium foil je. mmg sedap rasanya. kedutnya ada, tp x secantik y sis JUICY CAFE buat la.. minta halalkan resepi ni ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm wbt sis..

      Boleh juga mcm tu sis..terima kasih ya..

      Delete
  17. sis, mmg perlu pakai coklat berjenama saja ke baru terhasil kedutnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika mahu rasa yg lebih umph lebih bagus guna yg berkualiti ya sis..

      Delete
  18. salam sis nak tnya la, satu adunan ni boleh dpat 2loyang 8 x 8 ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lg satu nak tnya klo pakai marjerin pelangi boleh ke?

      Delete
  19. Assalamualaikum w.b.t...juicycafe, sya dh cube resepi ni alhamdulilah first attempt menjadi kedut even i x pki choc yg berjenama...sya pki le'bourne je tp step sya ikt step sis tulis jgn larut just sebati...thanks utk info ni...bnyk blog sya cr nk dptkn kedut tp xnk bg tau...semoga sis bertambah2 rezeki dlm bidang ni...thanks sis...mohon yer ikhlas sya nk buat biss ni hihi

    ReplyDelete
  20. sukatan coklat to kalau tukar sukatan cawan bpe yee ? sy tade penimbang , nak try buatt

    ReplyDelete
  21. Hi sis.. alamak nak buat brownies kedut ikut resepi sis malam ni.. tapi brown sugar pulak takde..boleh guna gula castor semua tak? jadi tak si kedut nanti? Huhuu

    ReplyDelete
  22. Salam sis. Kalau pakai 7"x7" adunan tu mcm mana ye?? Boleh ikut separuh adunan mcm 8" ? Baking time dia sama or x??

    ReplyDelete
  23. Salam sis...knp ye sy buat jd berminyak sgt?

    ReplyDelete
  24. Salam sis, saya tk terlebih kacau gula dan telur tapi kenapa still tk berkedut 😢

    ReplyDelete