Followers

Tuesday 23 September 2014

ROTI CANAI

Assalamualaikum..
Sudah dua hari kami bersarapan roti canai buatan sendiri. Alhamdulillah walaupun i tak pandai mencanai, anak-anak dan suami suka.

Suami siap kata..lagi sedap dari kedai..OOhh!! i terkesima uuu hahhaha..kembang sebesen..tapi i cool..tak nak la nampak perasan sangat kan kan hahaha..i jawab dengan sopan.."alhamdulillah abangg" hahahha kannn..isteri mesti sopan santun dan ayu ayu gituu kann ahakks! Sila jangan muntah ijo ya..

Resepi i dapat dari satu blog nih, tapi sekali lagi i buka dia keluar You Tube..i buka lagi dia keluar ntah ape mende ntah tulisan banyak-banyak tu.. Apa apa pun terima kasih sis..i share disini pula ya..maaf sebab tak dapat nak copy link u..




Bahan-bahan..
500 ml air sejuk
1/2 sdk garam
1 kg tepung gandum
4 sdb marjerin
3 sdb susu pekat
1 sdb gula

Cara-caranya..
KAEDAH BREADMAKER
1. Tuang air sejuk dalam loyang breadmaker.
2. Di ikuti dengan bahan-bahan yang lain kesemuanya.
3. Tekan setting doh selama 15 minit sahaja.
4. Keluarkan doh dari loyang, uli doh dam ambil sebanyak 100 gm setiap biji. Lumurkan dengan marjerin dan susun dalam bekas kedap udara. Buat sehingga habis.
5. Rehatkan doh dalam 2 jam atau semalaman.
6. Ambil sebiji doh, letak atas talam bulat, lenyekkan dengan menggunakan hujung tapak tangan dari tengah doh merata ke hujung doh sehingga doh melebar dan nipis.
7. Dengan perlahan-lahan, tarik doh hingga ke hujung talam, tarik untuk keseluruhan bulatan talam dan kemudian lipat empat segi. Boleh juga di kuncupkan doh seperti ingin membilas kain, gulungkan dan leperkan  doh menjadi sedikit nipis.
8. Masak dengan minyak dalam kuali leper sehingga garing.
9. Bolehlah dicicah dengan kuah kari atau sambal ikan bilis.


4 comments:

  1. woww...sedap ni,,suami dah lama suruh blajar buat roti canai tapi x sempat2 smpai skg,,bilatengok entri sis ni buatkan saya berkobar2 nak buat sendiri,thanx resepinya..share ye..

    ReplyDelete