Followers

Wednesday 26 December 2012

NUTELLA POPCAKES

AS-SALAM..
Tinggal beberapa hari lagi anak-anak dah nak masuk sekolah kan, mesti semuanya dah siapkan persiapan untuk anak-anak. I juga begitu, Alhamdulillah semuanya sudah selesai, hanya tinggal anak-anak ke sekolah saja.

Okey..berbalik kepada entry hari ini, popcakes nih sebenarnya untuk jualan semalam tapi apakan daya tidak kesampaian untuk menyiapkannya, bukan rizki i kannn..apa pun i sempat menyiapkan sedikit untuk tatapan sahabat-sahabat.., jom tengok cara popcakes i..






Bahan-bahan..
1 biji kek coklat - hancurkan (klik disini untuk resepi kek coklat)
100 gm cream cheese*
50 gm gula aising - ayakkan*
100 gm nutella* - *satukan dan pukul sebati
300 gm coklat compound - potong kecil
20 gm butter
Batang lolipop secukupnya
Riben - hiasan

Cara-caranya..
1. Satukan kek coklat, adunan * yang dipukul sebati (cream cheese, gula aising dan nutella) dalam mixer.
2. Pukul sehingga adunan semuanya rata dan lumat.
3. Ambil adunan sebanyak 10 gm, bulat-bulatkan dan sejukkan dalam peti ais sehingga keras.
4. Cairkan coklat compound dan butter dengan kaedah double boiler.
5. Keluarkan bebola kek dari peti sejuk, celup batang lolipop dalam 1 inci dalam coklat, cucukkan pada permukaan bebola kek, ini supaya batang lolipop melekat pada kek.
6. Dengan segera, celupkan keseluruhan bebola kek dalam coklat, pusing-pusingkan bebola kek supaya coklat turun dan kena pada keseluruhan bebola kek.
7. Biarkan sehingga coklat tidak menitis, biarkan separuh kering baru digelekkan pada rainbow rice dan cucuk pada kotak gabus. Boleh juga dihias mengikut kreativiti sendiri dan buat sehingga selesai.

Note : Ketika mencelup bebola kek, pastikan bebola kek dalam keadaan yang sejuk dan keras, ini supaya bebola kek akan cepat kering dan tidak turun atau tembus ke bawah batang lolipop.


siap sudaa..



10 comments: