Followers

Friday, 11 May 2012

NASI HUJAN PANAS

ASSALAMUALAIKUM
Mentang2 la sekarang nih kejap hujan kejap panas, sampai menu hari ini pun hujan panas..nasib baik takde puting beliung kan hehhehe..kalu tak kejadiannya nasi hujan panas puting beliungg hahahaah..adik bilang ini nasi warna warni, betul laa kan, nasi nih memang berwarna warni..sebenarnya kan i nak habiskan beras panjang2 tu (moghul) hikhikhik, dulu en suami memang suka makan beras nih, jadi memang i buat simpanan lebih, tetiba tahun nih en suami katanya dah tak nak makan dah beras nih..nak makan beras siammm..beras yang ada kanji pulak..haaiizzzz..stok banyak lagi..itu pun dah kasik kat sedara2 2 beg..nih tinggal lagi 2 beg..jenuh la nak habiskannn, hari nih kebetulan en suami takde..dapatlah i buat nasik nihh..jom kita tengok..i dah makan dulu dahh hehehhe..




i jodohkan nasi hujan panas nih dengan kari ayam..

Bahan2..
500 gm beras basmathi moghul - cuci bersih dan toskan
3 sdb minyak sapi
1 cawan susu cair
4 cawan air
2 helai daun pandan
1/2 sdk garam
1/2 sdk lada sulah
1 sdk pewarna merah
1 sdk pewarna kuning
1 sdk pewarna hijau
1 cawan kismis

Bahan2 tumis..
2 biji bawang merah besar*
4 ulas bawang putih*
1 inci halia* - *dihiris
2 batang kulit kayu manis
5 biji buah pelaga
3 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih

Cara2nya..
1. Panaskan minyak sapi dalam periuk, tumis bahan2 tumis sehingga naik bau.
2. Masukkan beras, gaul sebati, tutup api.
3. Tuang adunan beras ke dalam periuk elektrik bersama susu cair, air, daun pandan, garam dan lada sulah, tutup periuk tekan butang "ON" dan biarkan nasi hampir masak.


4. Buka penutup, buat 3 lubang dan letakkan setiap lubang dengan pewarna, tambahkan kismis dan gaul dengan menggunakan "chopstik", ini supaya nasik tidak mudah patah.
5. Biarkan nasi masak sepenuhnya.


alhamdulillahhh kenyanggg dah..


resepi KARI AYAM kat sini aek..tapi resepi tu ade batang kelo, kalu nak letak pun boleh, tak nak pun boleh yaa..


sumber resepi dari buku ini.

10 comments:

  1. Salam... hadoii sedap betul ni... lama tak makan nasi hujan panas... meleleh dah ni... sedapnya....:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm wbt sis shahriah..
      kecian kat i sis nih pestaim makan heheh..jom sis jamu mata hehhe..

      Delete
  2. selalu makan, tapi tak pernah buat pun nasi hujan panas ni... ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba la sis, mana tau sedap ke kann..

      Delete
  3. Sisssss kaler maler cantiknya,heheh sis aritukan sisnye komen masuk SPAM box ler nasib ai check

    ReplyDelete
    Replies
    1. tenkiuuu sisss..eh SPAM tu i xtau ape hahahhaha..al-maklum laa bute IT hahahah..maaf sis..

      Delete
  4. asslm kak...mintak sikit nasi hujan panas tu...nmpk sedap...ssh nk jmpa ni...tgu ade keja kawin bru jmpa...ngindam kak...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm wbt sis qasey..
      i 1st time mkn tau huhuhu..g umah org kawen pun x pernah nmpk dorg masak nasik nih..laa ngidam kee, meh2 dtg umah kita mamam sama2..

      Delete
  5. Replies
    1. Alamakk..kita pun lama x buat..terliur pulak..

      Delete