Followers

Sunday, 13 May 2012

NASI BERIANI

As-salam semuaa..
Selamat berhujung minggu bersama keluarga..ramai jugak yang bercuti dari memasak bila sampai hari ahad kan..i jarang bercuti dari memasak, memang hari2 kena masak, anak2 dan suami memang tak suka makan di luar..rasanya dalam sebulan tu susah jugak kami nak makan diluar..hari ini projek menghabiskan beras basmathi lagii, kelmarin nasi hujan panas, hari ini nasi beriyani pulak yaa hehehe..idea dari BEST WAN!! tapi i buat ada yang bertambah dan ada yang terkurang hehhe..jom kita tengok..




Bahan2..
500 gm beras basmathi - cuci bersih - toskan
55 gm minyak sapi
1 batang kulit kayu manis*
3 kuntum bunga lawang*
3 kuntum bunga cengkih*
5 biji buah pelaga* - *4 beradik
2 biji besar bawang merah**
1 inci halia** - **hiris halus
2 batang serai - di ketuk
3 helai daun pandan - potong kasar
4 biji tomato - potong dadu
100 gm kismis
620 ml air rebusan daging
130 ml susu cair
2 sdk saffron - i tak guna sebab takde
100 gm kacang gajus - bakar
1/2 sdk garam
2 sdb tomato puri
Segenggam daun pudina - hiris halus
Segenggam bawang goreng
60 ml air mawar
1 keping daun pisang

Cara2nya..




1. Dalam kuali, panaskan minyak sapi, tumis 4 beradik, bahan2 hiris, serai dan daun pandan sehingga naik bau.
2. Masukkan tomato dan kismis, masak sehingga tomato sedikit lembut.


3. Padamkan api, masukkan beras dalam periuk elektrik dan masukkan bahan2 tumis kedalam periuk berisi nasi, tambah juga air rebusan daging, susu cair, saffron, kacang gajus, garam, tomato puri dan separuh daripada daun pudina, gaul sebati dan tekan butang "ON".
4. Tunggu sehingga nasi separuh masak, tuangkan air mawar, baki daun pudina dan bawang goreng, gaul rata dengan menggunakan "chopstik", ini supaya nasi tidak patah, kemudian tutup nasi dengan daun pisang dan biarkan nasi masak sepenuhnya.
5. Hidangkan nasi bersama lauk kegemaran.


amboiii adikk posing mautt aekkk!!!

8 comments:

  1. Waw..sis..memang mantap la..ada nasi beriani..gue suka banget..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq sis rahel..sesekali masak sis..

      Delete
  2. sis nakkk cantik berasnya panjangggg nak tiru lah hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sisss..ade lg nihhh..hehhe..tiru ya sis..

      Delete
  3. wah gebunya kak nasi tu .... bkn kek aje gebu tau kak ... nasi pun bleh gebu gak ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh aikk nasi pun gebuu ya sis heheh..

      Delete
  4. MANA NAK CARI BENDA ALAH SAFFRON TU ?

    ReplyDelete