Followers

Friday 30 December 2011

BAKED OREO CHEESECAKE WITH GANACHE

Assalamualaikumm dan salam hujung tahunn..
Tadi i buat 'oreo cheesecake' nih atas permintaan seorang sahabat FB, kek nih adalah kek tempahan terakhir untuk tahun 2011, kiranya kek penutup tirai laa, alhamdulillah semua berjalan dengan lancar dan telah pun di hantar kepada pelanggan, selalunya cheesecake memang xde ganache tapi yang ini i buat ikut permintaan pelanggan.


Kata pelanggan kek nih dia order khas buat ulangtahun nenek dia, amboiiii neekkk makan kek cheeseee yaaa hehehe, semoga kek nih menepati selera kepada semua keluarga pelangganku, insyaallah aminn..


Pssttt Pssttt ehem ehem...masa buat kek nih macam nak terkamm ajee tau, x tahan seyyyyy.., yang tepi2 kek tu bukan kacang tau tapi 'croquant flake'..rasenya ranggupppp..


Bisnes bisness jugak tapi pada sahabat sahabat dan rakan seperjuangan yang lain, yang teringin nak cube, resepi bule klik di sini ya.. http://juicycafe.blogspot.com/2011/10/oreo-cheesecake.html .., yang ganache pulak ikut di bawah..

Bahan2 ganache..
250 gm coklat compound TULIP - sagat halus
150 ml ANCHOR whipping cream

Cara2nya..
1. Panaskan whipping cream sehingga berbuih di tepi2 periuk. Tutup api dan angkat.
2. Tuang dalam mangkuk berisi coklat yang telah di sagat dan gaul sehingga coklat mencair.
3. Jirus terus ke atas kek sehingga rata pada semua kek.
4. Boleh di hias mengikut kreativiti masing2.


ehem ehem..

2 comments:

  1. so cantikkkk yg warna putih tu guna whipping cream gak kerrr... n for ganache tu whipping cream anchor tu akak tambah air sikit tak ker pure whipping cream jerr...sbb di kotaknya suh tamabah air lagi kan...

    ReplyDelete
  2. mama tun nur safiya..
    tq sis..warna putih tu buttercream..
    ganache ikut resepi atas ya, x perlu tambah air yaa..

    ReplyDelete