FOLLOWERS

Wednesday, 19 February 2014

MINI FRUIT TART

Assalamualaikum..
Apa khabar semua? Harap-harap kalian semuanya sihat walafiat. Sebenarnya i pun tidak berapa sihat sejak Tahun Baru Cina yang lepas sebab tu lama menyepi. Kebetulan ramai ahli keluarga yang datang sempena cuti panjang, jadi bertambah-tambah lah sibuknya dan tak sihatnya.

Dalam pada itu sempat juga i siapkan pencuci mulut ini. Lama sangat tak buat 'fruit tart' ini. Kebetulan memang ada kulitnya yang i beli dari Sis Rahayu Md Yunus. maka terus terjadi fruit tart. Alhamdulillah rizki tetamu yang hadir.






Bahan-bahan kastad..
200 gm susu segar
1 sdk esen vanilla
1 biji telur
5 sdb gula kastor
3 sdb tepung kastad
1/2 sdk spekuk - pilihan
Raspberry*
Blueberry*
Anggur* - *utk hiasan

Cara-caranya..
1. Panaskan susu segar dan esen vanila dalam periuk kecil.
2. Dalam bekas lain, pukul telur dan gula kastor sehingga sedikit kembang dan masukkan adunan tepung kastad dan spekuk dan gaul rata.
3. Tuangkan sebahagian susu panas dalam adunan kastad dan gaul kemudian tuang kesemua adunan kastad bercampur susu panas tadi kedalam periuk lebihan susu segar tadi dan masak sehingga adunan kental.
4. Tutup api dan sejukkan sebentar. Masukkan adunan dalam piping bag.
5. Sapu coklat filling pada dasar kulit tat, ini untuk memastikan kulit tat tahan lama ranggupnya. Kemudian barulah pipe kan adunan kastad kedalam tat dan hiaslah dengan buah-buahan segar.


Nota : Adunan kastad ini cukup untuk 30-40 biji sahaja.

4 comments:

  1. salam JC, lama dah akak tak buat fruit tart ni, esuk lusa ada tempahan boleh lah merasa ni heee kalau tak mmg malas nak buat kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm wbt kak noor..
      Betul la kan kak, biasanya kalau ada tempahan br kita merasa kan kak..

      Delete
  2. Bestnya fruit tart... nyum2x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ini mmg best sis sbb buah2nya pun best hihi..

      Delete