sahabat handai..

Sunday, 18 November 2012

BUBUR DURIAN

As-salam semuaa..
Sekarang nih durian crepe kan tengah meletop-letop..pergi sana durian crepe, pergi sini pun durian crepe, wall sana durian..wal sini durian crepee..adoooiii gawat dehhh..semua-semuanya duriannnn terusss..tapi enak kan durian crepe..alaaa mesti u all dah cuba kan..jangan tifuuu..mesti masa makan tak toleh depan belakang kan..kikikiki..(dalam hati - i pun sama hihihi)..

Occay..tadi i pergi beli durian, alaa i beli 2 biji saja, 1 biji tu katanya durian IOI..i pun tak tahu apsal namanya IOI, yang 1 biji lagi katanya durian musang king..asalnya i nak buat cream puff esok bubuh durian filling, sampai rumah dah jadi lain, anak gadis i (awin) minta buatkan bubur. Dengan rasa kesiannya i pun buatkan lahhh..yerlaaa anak yang minta mestilah kita sebagai ibu buatkan..betul tak??? betullll...

Nih, i buat resepi main campak-campak dan yang paling senang sekali, walaupun campak-campak i ingat sukatannya okke hehehe..jom..


Bahan2..
10 ulas durian - di lenyekkan sedikit agar terkeluar sedikit dari biji
200 gm santan KARA
300 gm air suam
3 sdb gula merah
3 sdb gula kasar
1/4 sdk garam
2 helai daun pandan


Cara2nya..
1. Masukkan durian bersama biji, santan, air suam kedalam periuk dan panaskan.
2. Tunggu sehingga sedikit mendidih, masukkan gula merah, gula kasar, garam dan daun pandan, gaul sebati.
3. Biarkan mendidih dengan api sederhana selama 20 minit.
4. Jika inginkan kuah yang pekat biarkan lama diatas api sehingga pekat.
5. Hidangkan bersama roti kosong atau pulut atau roti jala.


jom makannn..


i beli tadi..
gambar atas katanya durian IOI..haizz mcm nama shopping mal pulak kan kikiki..
gambar bawah pulak katanya musang king..
i memang tak tahu jenis-jenis durian nih, kalau penjual tu tipu pun i tak tahu hahahha..
nasib laa labuuuu..
lagipun i bukanlah hantu durian, makan 1 2 ulas boleh laaa..

12 comments:

  1. Aduh duh duhhh ...! FAV Nina tahap tertinggi bubur durian nie.
    Paling best cecah ngan roti, mau sebuku roti pun boleh habis. Ahaks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. waduhhhh..kenyang tu kalu dh mkn sampai sebuku hihi..

      Delete
  2. Aslmkum Shu.alahai bubur durian....mampu jamu mata je....favorit ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm wbt mamasya..
      mmg sedapkan..lagi2 kalu mkn diwaktu sejuk..

      Delete
  3. Kakpb pula hantu durian, pantang jumpa, hilang terus nak diet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sellaunya mmg mcm tu kan sis zana..hihi..

      Delete
  4. Lama betul tak singgah dapur Kak Shu... ada bubur durian la pulak... mengancam sungguh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis ogyep..i pun lama dh x ziarah dapur sendiri hihihi..masuk sekejap kemudian larik keluar hihi..

      Delete
  5. wah2 sedapnya tgk bubur durian tu..QH xmkn durian tp klau dibuburkan mcm ni..mkn la pulak n suka sgttt..hihihi

    ReplyDelete
  6. sedap nya bubur durian, wangi nya sampai sini lah kak.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohh yerkee sis mel..belum basi lagi ya hehe..

      Delete